søndag den 11. april 2010

Hjemmelavet honning med nødder.

Så er jeg klar igen...
Har haft nogle rigtig dejlige dage med min skole veninde Betina og hendes dreng Oliver.
Vi har bare råhygget.
Betina var helt vild med min hjemmelavet honning med nødder, så vi lavede lige nogle glas, hun kunne få med hjem.
Honningen er ideel til Gogonzola og alle former for brie og skimmelost.
Hvis i har lyst til at lave den, får i opskriften her...


Akaciehonning med nødder.


(Opskriften passer til ca. 3 syltetøjsglas.)

500 gr. akaciehonning.
100 gr. mandler.
100 gr. valnødder.
100 gr. hasselnødder.

Først tager man nødderne og tørrister dem på en stegepande, uden de tager farve.
Rist en slags nødder af gangen.
Når de er blevet tørristet, gnider man dem i et rent viskestykke, så det meste af skallen kommer af.
Gnid dem bagefter i hænderne, så der ikke kommer alt får mange skaller med i honningen.
Bland alle nødderne sammen i en skål.
Skold de rengjorte glas og lad dem stå og tørre.
Kom nødderne ned i glasset og hæld honnigen i lidt af gangen, så honningen falder til bunds.
Så er honningen klar.
Pynt evt. glasset med lidt flot papir, som på billedet og giv glasset  som en lille værtindegave, sammen med en god ost.
Men pas på, man kan godt blive afhængig...


                                         God Fornøjelse!



8 kommentarer:

  1. Det ser skønt ud - både for øje og mave :)

    SvarSlet
  2. Ja det lyder og ser lækkert ud.
    Det må jeg lave en dag og elsker ost så det bliver spændende at prøve sammen.

    Hej fra Lisbeth

    som bare venter på at klokken bliver 20.30 så skal jeg se Drømmehaver med Claus Dalby..:-o)

    SvarSlet
  3. Hej Susi.
    Det er en meget fin blog du har, skønne farver og flotte billeder fra dit hjem.
    Din blog er meget inspirerende. :)
    Line

    SvarSlet
  4. Hej Susi.. det ser vel nok fint ud når du anretter:-)Og ja din blog er meget inspirerende!!Glæder mig til at se mere fra dig;-) Louise

    SvarSlet
  5. Herligt med en opskrift, munden løber helt i vand!

    Knus Helle

    SvarSlet
  6. Hej Susi
    Herligt så fandt jeg din blog.:)Sikke en skøn blog du har. Meget inspirende og flot stil.
    Hvor ser det honning lækkert ud. Tak for opskriften den må jeg prøve at lave.:)
    Ej jeg er ret vild med din muffinslysestage.:)
    Du må ha' en rigtig god uge.

    SvarSlet
  7. Hej Susi

    Så herlige, sommerlige fotos ;o) Ville bare ønske dig en god uge!

    Kram fra mig!
    Joan

    SvarSlet
  8. Min erfaring er, at de smager helt himmelsk til grubeoste og hårde lidt salte oste som Manchego, Gryere, Parmesan og den slags. Jeg skærer i øvrigt mandlerne over inden jeg rister dem.

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.