torsdag den 5. august 2010

Super lækkert sigtebrød.

Har lige bagt to lækre sigtebrød.
Smager rigtig dejligt og fylder godt i maven.

Her kommer opskriften: ( Lånt fra Amo´s store bagebog nr. 2).
Har doblet op på opskriften, syntes brødene blev for små, med de mål Amo havde.

1,5 kg Amo Hvedemel.
500 gr. sigtemel.
12 dl. yogurth naturel.
100 gr smør eller margarine.
100 gr gær.
4 tsk salt.
4 tsk. sukker.

Smelt smørret ved svag varme.
Kom yoghurten i og opvarm det hele til det er håndvarmt.
Bland sukker, salt og melet i, først de 500 gr. sigtemel og derefter hvedemelet indtil dejen er ensartet uden klumper.
Lad dejen hæve tildækket, til dobbelt størrelse i ca. 25 min.
Drys mel på bordet og ælt dejen godt igennem.
Rul til 2 lange pølser.
Læg dem på bagepapir.
Og lad dem igen hæve til dobbelt størrelse i ca. 25 min.
Snit brødene på tværs med en skarp kniv og pensel med mælk og drys med lidt hvedemel.
Bages i ca. 35 min på 220 grader i en forvarmet ovn eller varmluft ved 200 grader.
Afkøles derefter på bageristen.


4 kommentarer:

  1. Uhm, det ser ikke så ringe ud endda :-)
    Hilsen Jette

    SvarSlet
  2. Da jeg jo er Københavner.. så er jeg ikke så afdæmpet som Jette her ovenfor..
    JEG SYNES DET SER VILDT LÆKKERT UD !!!!!!

    Tak for den opdaterede opskrift Susi :oD

    kh
    Loppe

    SvarSlet
  3. Hej Susi

    Tak fordi du svarede tilbage på mine spørgsmål;-). Så må jeg et smut forbi vores Super Best og se om de har de flasker med kildevand. De er meget dekorative at have stående i køkkenet. Det er virkelig sødt af dig at tilbyde, når du kommer til Århus, at komme forbi med sådanne flasker hvis jeg ikke kunne få fat i dem. Det er stort af dig nu når vi ikke kender hinanden men skal love dig at have kaffe og hjemmebagt kage klar. Bor kun 10 min kørsel fra Ikea. Har lige idag modtaget en lyserød Kitchen Aid med posten, har længe gået og drømt om sådan en. Tror jeg vil prøve opskriften på de sigtebrød du har bagt på min nye maskine. De ser rigtige lækre ud mums ;-) knus Henriette

    SvarSlet
  4. Hej Henriette.

    Du siger bare til, hvis ikke du finder dem:0)
    Har også en Kitchen Aid røremaskine.
    Men du skal huske på at du ikke må røre en dej, der skal mere en 875 gr alm. hvedemel 810 gr. groft mel.
    Det kan maskinen ikke holde til.
    Det hele står i den bog der fulgt med.
    God fornøjelse med sigtebrødet:0)
    Knus Susi

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.