onsdag den 13. april 2011

Hjemmebagt Pølsebrød.

Idag har jeg prøvet en opskrift på pølsebrød, som vi jo skal servere til natmad sammen med røde pølser.
Til Christoffer´s konfirmation.
Så jeg tænkte, at det nok var en god ide at prøve en opskrift, så det ikke gik helt galt lige op til.
Og den er hermed godkendt til den store dag.


Opskrift på Pølsebrød.


( ca 20 stk)


50 gr gær
½ l lunkent vand
1 tsk salt
½ tsk sukker
2 spsk rapsolie
ca 800 gr mel.


Opløs gæren i det lunkne vand.
Tilsæt sukker, salt og olie og rør godt.
Tilsæt melet lidt efter lidt og rør det godt i dejen.
Hæld til sidst dejen ud på bordet og ælt det rigtig godt sammen, tilsæt mel, indtil det slipper fingrene.
Lad dejen hæve i en skål i et kvarter et lunt sted.
Del dejen og rul den til to lige store pølser.
Del hver pølse i ti lige store dele.
Som hver rulles som aflange pølsebrød.
Læg dem tæt på en bageplade beklædt med bagepapir.
Lad dem hæve i ½ time.
Pensel med mælk og bag dem midt i ovnen i ca 10-15 min på 225 grader. ( alm. ovn).


Pølsebrødets vej!


De første pølsevogne kom på gaden i København i 1921.

Oprindelig fik man en bolle eller et rundstykke som tilbehør til pølserne.
Senere begyndte Københavnske bagere med inspiration fra USA at bage pølsebrød og levere dem til pølsevognene.

Derefter begyndte den industrielle produktion af pølsebrød.





14 kommentarer:

  1. De ser rigtig lækre ud, Susi. Dem må jeg prøve en dag ved lejlighed... (Spiser dog ikke pølser, men man kan jo fylde dem med f.eks. rejesalat el. laks... ;-))

    Tak for opskriften!

    SvarSlet
  2. Uhmmm hvor ser de lækre ud Susi! :o)

    SvarSlet
  3. de ser meget lækre og prof ud :)

    SvarSlet
  4. MUMS! Dem er jeg med på, og gud hvor er jeg bare sulten :o)

    Tak for tippet Susi...

    SvarSlet
  5. ♥love your blog♥

    SvarSlet
  6. Synes godt nok de ser lækre ud og jeg havde tilfældigvis lige en pose frankfurtere liggende, så jeg slog altså lige en dej op efter din opskrift og så er der om meget kort tid hjemmelavede ristede hotdogs : )

    SvarSlet
  7. Hej JOC.

    De var ik´ så ringe endda...
    Har lige prøve smagt dem med røde Langlænder pølser.
    Det er de eneste pølser jeg kan li udover medister...
    Håber dine blev gode.

    Knus Fra Susi

    SvarSlet
  8. Mums det ser lækre ud. Jeg er ikke så glad for at spise pølser, men dine brød kunne godt lokke mig til at lave en "hapser"
    Klem MARIANNE

    SvarSlet
  9. Mine blev også super gode, omend knap så pæne som dine. Det var første gang jeg prøvede at lave pølsebrød selv, så jeg var lidt i tvivl om hvor tæt de skulle ligge, men de smagte virkeligt godt. Jeg kom en anelse grahams mel og durum mel i også. Jeg synes også de mættede helt vildt meget til forskel fra dem man kan købe færdige fra supermarkedet (som jeg ALDRIG køber mere igen).

    SvarSlet
  10. De pølsebrød ser super gode ud - den opskrift skal absolut afprøves ;0) Knus fra Anne

    SvarSlet
  11. Hej JOC.

    Har godt tænkt på at lave to slags, en af dem lidt mere grov.
    Ja! de mætter godt, men smager noget bedre en det luft man køber hos købmanden...

    SvarSlet
  12. Forresten lagde jeg mine med 1-2 cm mellemrum.
    Det passede fint...

    SvarSlet
  13. Sikke nogle flotte pølsebrød. Tak for opskriften. Jeg har heller aldrig prøvet at bage pølsebrød. Det skal jeg da også prøve. :)

    SvarSlet
  14. Nu har jeg fulgt dig et godt stykke tid, tror sjældent jeg kommenterer, men nu kan jeg ikke lade være. Hele den forberedelse med den konfirmation er da helt vild. Hvor er du bare overskudsagtig på den fede måde. Jeg håber virkelig din søn sætter pris på det store arbejde du ligger bag, men det lyder jo til at du nyder planlægningen. Fortsat god fornøjelse. Kh Johanne

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.