torsdag den 1. december 2011

Læsø Juleboller.

Ja! nu måtte jeg altså bage dem igen.
Har godt nok lagt opskriften på bloggen sidste Jul.
Men syntes alligevel i skulle have den igen.
Der er jo kommet mange nye skønne læsere til siden.

Min veninde og jeg bagte dem igår.
De smager Super godt.

Idag skal min veninde hjem igen efter fem dejlige dage.
Her bliver godt nok tomt:-(

Håber i får en dejlig 1 december dag....

Hvis i skulle få lyst til at bage dem.
Kommer opskriften Her!

Læsø Juleboller ( 10-12 styk´s)

Boller:
1 dl mælk
50 gr gær.
2 spsk. sukker.
2 æg
250 gr margarine.
500 gr mel.

Fyld:
50 gr marcipan
50 gr smør
1 tsk vaniljesukker
2 spsk. smuttede mandler
2 spsk. hakket sukat ( det har jeg undladt )
2 spsk. rosiner (de kom heller ikke i )

boller:
Lun mælken og rør gæren heri.
Tilsæt margarine, æg og sukker lidt sammen inden melet tilsættes.
Dejen æltes godt sammen.
Tildæk den og lad den hæve i ca ½ time på et lunt sted.

Fyld:
Pluk marcipanen ud i små stykker og læg dem i en skål.
Tilsæt sukker, vaniljesukker og smør og rør det sammen til en ensartet dej.
Tilsæt resten af ingredienserne og rør godt sammen.

Form dejen til boller og sæt dem på et stykke bagepapir.
Lav et hul i hver bolle og sæt en stor teskefuld af fyldet i hullet.
Luk så bollen ved at trykke den lidt sammen på midten.
Pensel bollerne med sammenpisket æg og drys som jeg har gjort evt. med lidt hakkede hasselnødder.
Bag dem i 12-15 min ved 180 grader.
Når de er afkølet drysses de med flormelis.




24 kommentarer:

  1. Hej Susi
    det ser godt nok dejligt ud,men maven har ikke godt af alt det søde,alligevel kunne jeg god gafle en enkelt eller 2 fnis :)knus Maj-Britt
    ps. dine opskrifter ser altid så lækre ud.ser jeg et lille fnug løbe over billederne

    SvarSlet
  2. Lis Hjort støtter Julemærkefonden
    Klik her ...


    Hvor ser de bare lækre ud.
    jeg må vist igang med at bage boller til i eftermiddag.

    kh. Lis

    SvarSlet
  3. Hej søde,
    Er ved at prøve dine juleboller her, men kan det mon passe med 100 gr. vaniljesukker ? :-)
    Knus Birgitte

    SvarSlet
  4. Kære Susi
    Har lige kopieret opskriften :-)) ligner ogle jeg bager der hedder Rimbo boller.

    Hvordan laver du de "flossede kanter" på alle dine billeder der ser helt vildt sødt ud???

    de bedste hilsner

    Mette

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Hejsa.. Mm de ser gode ud, sjovt nok kan jeg huske, at du bloggede om dem sidste år! Der så de også gode ud :) Nå, til sagen. Er ret sikker på at jeg brugte din opskrift på pebernødder sidste år og de smagte dejlige. Hvor kan jeg finde opskriften igen? :)
    Kh Line

    SvarSlet
  7. Uhm.. De lyder GODT NOK lækre (ka' godt forstå du udelader sukat). Ved du hvorfor de hedder Læsøboller? - Der er jo ingen læsø salt eller andet deri..

    SvarSlet
  8. De så helt nydelige ut Susi;)
    Og så kos og bake med din venninne ♥

    Ha en kos kveld!

    Klem Line

    SvarSlet
  9. Mmmm det ser godt ud knus Karina

    SvarSlet
  10. Madam Rosa-

    Ja! det ikke lige frem slankeboller, men de er super gode.
    Man må bare styre sig...smiler...

    Birgitte-

    Det må du undskylde der skulle stå 1 tsk.
    Har retten i opskriften.
    Håber ikke du puttede så meget i.

    Mette.

    Den laver jeg i photoscape.
    Skriv hvis du vil have hjælp.

    Karina-

    Ja! du skal altså prøve dem, de er vanedannende...

    Ha´en dejlig aften.

    Knus Susi

    SvarSlet
  11. De ser helt vildt lækre ud, de boller! Jeg vil straks tjekke photoscape.. men hvordan har du fået snefnug på siden?

    SvarSlet
  12. Frøken Fogh-

    Ja! det er nemt at arbejde med.
    Sneen har jeg fået et link fra en sød blogger.
    Men det driller lidt på min.
    Vil kunne komme frem på mine billeder.
    Det skal ellers frem på bloggen.
    Men tror den er for lys???
    Du kan hente det her!

    http://blogamation.com/categories/winter/190-falling-snow.html

    Knus Susi

    SvarSlet
  13. Lis-

    Håber du har fået dem bagt:-)

    Line-

    Ja! det er lidt hyggeligere at være to:-)

    Ha´en dejlig aften.

    Knus Susi

    SvarSlet
  14. Tusind tak, har straks tilføjet sne til min blog!

    SvarSlet
  15. Har lige snuppet din opskrift,tak for den , måske den skal afprøves i week-enden

    SvarSlet
  16. Sidder og griner...
    Bagte jo dine skønne juleboller fra Læsø flere gange sidste år, og de blev så populære herhjemme, at de også er blevet bagt i år, men absolut ikke for sidste gang, men her kommer så det jeg griner af....
    Jeg HAR brugt 100 g vanillesukker, tænkte godt nok det var vældig meget, men julen er jo fråsetid, så the more the merrier.
    Og nu står det jo også i min opskriftsbog, direkte skrevet af fra bloggen sidste år.
    Måske du skulle prøve det!
    Nu er jeg bare spændt på om familien er ligeså vilde med bollerne når der næste gang kun kommer 1 "sølle" teskefuld vanillesukker i...
    Måske en middelvej á la 50 gram bliver løsningen fremover...
    Knus og flere grin herfra ;)

    SvarSlet
  17. fine boller, jeg har printet opskriften ud,,,
    Mærkeligt har forsøgt at skrive hilsen til dig flere gange med google konto,den vil bare ikke gå igennem ?
    rigtig god week-end
    Jip
    www.migogipsen.blogspot.com

    SvarSlet
  18. Hej Ditte.

    Smiler... det må du undskylde.
    Men jeg kunne forstille mig de smagte endnu bedre:-)
    Jeg ved ikke hvordan jeg har kunnet skrive forkert og mærkeligt der slet ikke er nogen, der har tænkt at det måtte være forkert før nu...
    Håber familien kan lide dem med lidt mindre vanilje sukker...smiler...

    Og mon ikke det går med 50 gram...

    Knus Susi

    SvarSlet
  19. mmmmmm hvor ser de gode ud - elsker bagværk med marcipan. De skal helt sikkert afprøves her i julemåneden :-)
    Tak fordi du deler.
    Go´ weekend :-)

    SvarSlet
  20. Line-

    Dem finder du Her:http://susirydahl.blogspot.com/2010/11/julens-frste-hjemmebag.html

    God Fornøjelse:-)

    SvarSlet
  21. Hej blogger ven
    Hvilken ramme bruger du i Photoscape ??? cali09 ???
    Har selv mange Maileg nisser og kan lave de fine billeder!!! :-)) Elsker at lege med foto.
    de bedste hilsner Mette

    SvarSlet
  22. Hej Mette.

    Jeg ligger først en kant på.
    Så bruger jeg cali 13 udenom.

    Håber det var hjælp nok.

    Knus Susi

    SvarSlet
  23. Søde Susi

    TAK for hjælpen - så fandt jeg ud af det - det er vildt sjovt og sødt.... :-)))
    Har dog ikke så mange nisser som dig "kun" 9 maileg nisser - må til Herning igen næste år, så kan det være vi kan mødes og drikke en kop kaffe sammen :-)) Lave bloggertræf ved lagersalg!!
    knus og TAK :-)
    Mette

    SvarSlet
  24. Hej Mette.

    Det var så lidt.
    Ja! man kan nemt komme til at sidde derinde længe...

    Det lyder hyggeligt med at mødes.
    Det må vi lige vende tilbage til.

    Knus Susi

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.