fredag den 6. april 2012

Jomfruhummer haler og Speltbrød

Det skal vi hygge os med idag sammen med Kenneth´s familie.
Jeg elsker jomfruhummerhaler, det er og bliver min livret, får det bare ikke så tit, som da jeg boede i Hundested, der var det noget nemmere at få dem til en god pris, hvis bare man gad at gå en tur rundt havnen.

Det savner jeg meget, bare duften af alle de gamle kuttere der lagde til kaj.

Der er desværre ikke mange af dem tilbage, det er synd og skam.

Nå! men nu til sagen:-)
Hvis i skulle have lyst til bage speltbrødet får i opskriften her!

Jeg har igen bagt den i min Ultra Pro fra Tupperware, den er uundværlig..

Speltbrød!

2½ dl kærnemælk eller tykmælk
2½ lunken vand 10 gr gær
1 spsk brun farin
1 spsk salt
1 spsk olivenolie
250 gr speltmel
350 gr hvedemel

1) Kom kærnemælk og vand i en skål og opløs gæren heri.

2) Tilsæt farin, salt, olivenolie og speltmel.

3) Ælt dernæst hvedemelet i dejen lidt af gangen, ælt dejen godt og længe, den må ikke blive for fast og melet.

4) Dæk skålen med husholdningfilm eller låg og lad dejen hæve i mindst 12 timer.

5) Ælt dejen godt igennem på et mel drysset bord og læg dejen på en bageplade med bagepapir og lad det hæve en time.( eller som jeg har gjort i en gryde eller Ultra Pro)

6) Pensles med olivenolie og drysses med mel og bages ved 200 grader i 20 min.

7) Hvis du bruger Ultra Pro opvarmer du den i ovnen ved 250 grader først, imens lader du dejen hæve på bordet  og derefter drysser du din Ultra Pro med mel og lægger dejen derover, bag brødet i 25 min på 250 grader, derefter tager du låget af og skruer ned til 200 grade og bager yderligere 5-8 min.
Lad brødet afkøle på en rist.


Hvis i skulle være heldige at få fat i nogen Jomfruhummerhaler skal de først rumpes, hvis ikke fiskehandleren har været så sød at gøre det.

At rumpe hummer, betyder at man fjerner tarmen.

Så skal de skylles rigtig godt og i en gryde 3/4 fyldt med vand, tilsæt ca en spsk  sukker og  spsk salt til tre kilo.
Koges i 8 minutter når de er begyndt at koge.

Velbekommen og rigtig God Påske Derude









7 kommentarer:

  1. the bread looks so yummy!!!
    and as always beautiful pics :)

    Have a great easter, dear.

    SvarSlet
  2. Mums jeg elsker hummerhaler. Plejer at koge dem lidt og så i ovnen med smør og hvidløg og så et drys frisk persille namme nam ;0) Hyg jer. Knus Anne

    SvarSlet
  3. Mums.
    Ikke noget bedre end hummerhaler:-)))
    Rigtig god eftermiddag til dig og familien.
    Knus Anette

    SvarSlet
  4. Jeg ELSKER hummer, så endnu engang må jeg begræde, at du bor så langt væk :(
    Bon appetit :)

    SvarSlet
  5. Jeg melder mig i koret af de andre der ELSKER jomfruhummer haler..:-)
    Jeg havde en venninde der var fra Læsø og når hun havde været på besøg der hjemme havde hun altid en masse hummerhaler med.
    Så holdt vi pigeaften...lol..

    Lækkert ser brødet ud..:-)

    fortsat god påske fra Lisbeth

    SvarSlet
  6. wünsche dir frohe Ostern.
    God Påske
    ♥ Maike ♥

    SvarSlet
  7. Det ser bare lækkert ud, må vist hellere se om vi ikke kan få anskaffet os nogle hummerhaler. Det var jo alt for fristende at se dine skønne billeder :o)

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.